Kind of Logboek

Archief

Weer thuis
12 October 2016 0:00

Een terugblik op onze thuiskomst

Wat zijn we prachtig en met heel veel feestelijkheden onthaald! Eerst kwamen ons al vrienden tegemoet varen op de Westerschelde, op de kant werden we toegezwaaid door ontzettend veel familie en vrienden, in de sluis van Vlissingen konden we de eerste welkomstkado's en zoenen al in ontvangst nemen, en bij VVW De Schelde werden we onthaald met champagne en hapjes.

Een week later werd dat nog eens overgedaan bij onze andere thuishaven, Jachthaven Oranjeplaat in Arnemuiden. Ook hier spandoeken, drankjes, en heerlijke gebakken vis!

Ons 11 jaar durend avontuur was ook de pers niet ontgaan. Al in de sluis kwam Omroep Zeeland, in de haven de Provinciale Zeeuwse Courant, later volgden de Telegraaf en een radio-interview op Radio Max, het was allemaal heel leuk om mee te maken.

Het weer was heerlijk en we zijn er dan ook nog een weekje tussenuit geweest met Kind of Blue. Even de Oosterschelde op. Vrienden treffen in Sint Annaland. En thuis in Vlissingen BBQ-en met de buren, naar Film by the Sea, een Boulevardje pikken, genieten van al het bekende en van al de bekenden.

Wat écht anders is dan onderweg zijn, is dat we hier zo thuis zijn. We komen voortdurend bekenden tegen. En alles is ook bekend. We weten hier de weg. Hoewel een rotonde zo hier en daar, een nieuwe weg, een nieuw bedrijventerrein, ons wel eens op het verkeerde been zet. Het is een heerlijk gevoel, dit thuis zijn.

En dan vragen ze: ben je al een beetje gewend? Nee, dat niet. Het “thuis” zijn is nog niet “gewoon”. We merken wel dat ons huis steeds meer ons thuis wordt en de Kind of Blue steeds meer “gewoon” “de boot”. Waar het heerlijk toeven is.

We zijn ook heel praktisch bezig. Achter een auto aan (in de tussentijd was zus Jet/neef Ruben zo lief om ons een auto te lenen), we hebben fietsen te leen/gekocht, en zijn langzamerhand ons huis aan het opknappen. Ook zijn er al karrevrachten spullen van Kind of Blue naar ons huis verhuisd. De waterlijn gaat zienderogen omhoog. We verheugen ons er nu al op dat we volgend jaar, met een leeg schip en een schoon onderwaterschip onze “nieuwe” zeilen in gebruik gaan nemen.

En ja hoor, we hebben al weer allerlei afspraken in de agenda. Voor etentjes, verjaardagen, een familieweekend, optredens met het accordeonorkest waar Anita inmiddels weer lid van geworden is, en zo worden we langzamerhand weer het gewone leven ingezogen. En dat is ook goed. Zo hoort het. Het grote nagenieten kan beginnen!

We laten het hier voorlopig even bij qua websiteberichten en nieuwsbrieven. Als we zover zijn dat we een presentatie klaar hebben over onze reis, dan laten we weten waar en wanneer daar een avond voor georganiseerd wordt.

Met de allerhartelijkste groeten van Anita en Dick!

Op de radio!
21 September 2016 0:00

En tot slot zijn we ook nog live op de radio in het programma Tijd voor Max, uitgezonden op 21 september via NPO Radio 5 (alleen via internet of de kabel). Met als presentatoren Henkjan Smits en Margreet Reijntjes. Superleuk om dat ook eens mee te maken!

De uitzending is via deze link alsnog te beluisteren! Het is een programma van 2 uur, wij komen rond 35 minuten aan de beurt, ongeveer een uur lang - met onderbreking door muziekjes.

Filmpje van onze route!
07 September 2016 0:00

Met dank aan onze trouwe volger en vriend Wim Groeneveld die dit filmpje van onze wereldreis heeft gemaakt:

Wim
09 September 2016 15:51
Voor de mensen zonder FaceBook is dit filmpje dus ook op youtube te vinden.
copy de url hieronder:

Toon reacties / reageer (1 reacties)
De Telegraaf
06 September 2016 0:00
Artikel in de PZC
04 September 2016 0:00
Omroep Zeeland
Blankenberge - Vlissingen deel 4
03 September 2016 16:30

Al helemaal beduusd van de ontvangst varen we naar de jachthaven van VVW De Schelde, waar we aan mogen meren aan de middensteiger. Siewert, de voorzitter, heet ons welkom met een glaasje champagne! De PZC is er getuige van, later blijken we zelfs voorpaginanieuws te zijn op de digitale PZC.

En dan kunnen we eindelijk al onze familie en vrienden in de armen sluiten. En nog veel meer kadotjes in ontvangst nemen. Nog meer champagne, wijn, Nederlandse ontbijtartikelen van Bart & Sarah, een aardbeientaart en prachtige Zeeuwse theedoeken van De Zeeuwse Winkel. Met het begroeten van iedereen ben je dan wel even bezig, zoveel mensen zijn er! We hebben een heerlijke middag en avond! Waarbij Roel, Marco, Bram en voor de gelegenheid uitgebreid met Marco's zoon Wiebe nog een gezellig muziekje verzorgen!

Allemaal hardstikke bedankt, het was superleuk thuiskomen zo. Echt wel een warm welkom! Speciaal Jet voor het organiseren van dit evenement.

Vandaag hebben we dan nog 26 NM gevaren, zodat de totaalstand van onze wereldreis uitkomt op 70.251 NM.

De foto is gemaakt door Marijke Wielemaker.

Wim
07 September 2016 17:07
Ha ha dat is nu leuk, ik zat net te denken hoeveel nM jullie gevaren hebben
Zie ik het nu net staan, 70.251nM = +/- 130.000 km
Dat betekend dus ruim 3 keer de wereld rond.

Best wel veel vind ik, Nu ga ik bedenken hoeveel km ik gevlogen heb.
Moeten er meer zijn denk ik. maar vroeger had ik geen google earth en geen GPS in mijn zak .
Toon reacties / reageer (1 reacties)
Blankenberge - Vlissingen deel 3
03 September 2016 16:00

We krijgen gelijk al champagne in onze handen geduwd, Zeeuwse Bolussen, Chocolade van de Chocalatelovers, en omroep Zeeland is erbij met een camera. Rene Spit (van v/h De Vagebond) maakt er een leuke foto van.

Blankenberge - Vlissingen deel 2
03 September 2016 15:00

De tweede die ons tegemoet komt varen is de Capricorn met Ronald en Mia. Weer zwaaien. En dat zal die middag nog een tijdje doorgaan. Er komen ons nog meer boten tegemoet, de Mallemok, de Lucifer, de Tint, de Catvis, en uiteraard de Diricawl met zus Jet en de damesbemanning aan boord. Hoewel Frouwe even uitgeleend was aan de Mallemok van Danny Besse.

Op de wal is het ook feest! Daar staan ik weet niet hoe veel mensen en een groot spandoek met welkom thuis. Er wordt getoeterd en gezwaaid met Nederlandse vlaggetjes, mensen, wat een feest! Wat een mensen zijn er op de sluis!

Blankenberge - Vlissingen deel 1
03 September 2016 12:00

Rond een uur of 10 is het laagwater in Blankenberge en dan blijken we echt nog wel in de blubber te liggen. De dieptemeter geeft in ieder geval 0 aan. We worden verwacht tussen 15.00 en 16.00 bij de sluis in Vlissingen, we hebben stroom en wind mee, dus dat zal wel lukken.

Rond 11.00 gooien we los van de steiger, we hebben dan 0.50 cm onder de kiel. In de geul is het niet ondieper dan 0.80 onder de kiel, dus dat zit wel goed. Eenmaal buiten blijkt er minder wind dan verwacht, en om wat wind in het zeil te houden en gelijk van de grote schepen af te zijn, gaan we noord uit en steken de Scheur al ten hoogte van Zeebrugge over, waar de vaargeul het smalst is. Langs de rode tonnenlijn is het verder pal voor de wind. We bomen de genua uit aan de ene kant, het grootzeil aan de andere kant, en met de motor een beetje bij om voldoende snelheid te halen is het alweer een heerlijke dag.

Iets voorbij Zeebrugge zien we Tjeerd en Karin van de Highwayman aankomen! Super! Zij hebben ons destijds begeleid tot voorbij Zeebrugge bij ons vertrek en nu zijn ze de eerste die ons weer terug de haven in begeleiden. We zwaaien onze armen moe. En hijsen al onze landenvlaggetjes want dat hoort zo als je op de terugweg bent naar de thuishaven als je de wereld rond hebt gezeild.

Blankenberge
02 September 2016 0:00

Aangezien we pas zaterdagmiddag in Vlissingen aan willen komen, kunnen we nog van twee dagen rust genieten in het altijd gezellige en gemoedelijke Blankenberge. We liggen bij de VVW, wat het verst van het centrum van het stadje is, maar waar we zaterdag in ieder geval genoeg water onder de kiel moeten hebben om de haven uit te kunnen varen.

We kuieren over de boulevard, genieten van het mooie weer, lezen een boekje, denken alvast na over een presentatie van onze reis, vragen ons af wie we allemaal in Vlissingen zullen zien ….

Het is best wel spannend hoor, terug aankomen! Morgen vertrekken we tussen 11.00 en 12.00 uur uit Blankenberge om zo tussen 15.00 en 16.00 bij de sluis van Vlissingen aan te komen.

PS: op dit moment waait het flink en begint het te regenen.... dat is wat minder.....

Nieuwpoort – Blankenberge
31 August 2016 0:00

Met het mooiste weer van de wereld dobberen we met de stroom mee naar Blankenberge. We zitten heerlijk van het zonnetje te genieten. Er staat zeker 2 knopen stroom, we lopen 2 tot 3 knopen, we genieten van dit relaxte tochtje.

Een half uurtje voor Blankenberge begint het nog lekker te waaien. Eigenlijk is het zonde om te stoppen want het is nog maar 15.00 uur. Maar we worden nu nog niet terug verwacht in Vlissingen, dus gaan we stuurboord uit, naar Blankenberge. Het is bijna hoog water en in de geul hebben we niet minder dan 3 meter water onder de kiel. Het ziet er nogal druk uit in de oude jachthaven, dus slaan we wederom rechts af, de nieuwe haven in. Op de welkomststeiger van de VVW staat een dame enthousiiast te zwaaien. Dat is wel wat verder lopen naar de stad, maar, zo zegt ze, we kunnen fietsen lenen. En onze diepgang van 2.10 m is hier geen probleem.

Aan het eind van de middag komt Rob (van de Stamper) de steiger oplopen. Hij kan er zaterdag bij onze aankomst niet zijn, dus hebben we nu alvast afgesproken. Het is een heerlijk weerzien, met een flesje bubbles, vele verhalen van beide zijden en wederom heerlijke mosselen in Het Mosselhuis in de stad!

Gevaren 20 NM, totaalstand 70.225 NM.

Nieuwpoort
30 August 2016 0:00

We hebben ons voorgenomen om vandaag het dek eens een grondige poetsbeurt te geven en zo gezegd zo gedaan. Uiteraard wordt het werk ook hier onderbroken door een praatje met de buurman van de klassieke boot Endlich, die ook verre reizen heeft gemaakt en daar mooi over weet te verhalen. Maar uiteindelijk kwam het dek toch wel schoon.

De jobstudent/havenmeester komt vragen of wij het goed vinden dat hij en zijn neef ons aan het eind van de middag komen interviewen voor het clubblad van de KYCN. Natuurlijk vinden wij dat goed! En zo hebben we een heel leuk interview met Xavier en Hugues, en krijgen we over een paar maanden het clubblad toegestuurd. De jongens hadden zich goed voorbereid en ook -vonden wij- een paar goede vragen. Zoals welke cultuur wij het verst van onze eigen cultuur verwijderd vonden. En wij merkten dat, als we zo aan de praat waren, en van het een op het ander kwamen, we eigenlijk heel veel verhalen hebben. Nu scheelt het ontzettend veel dat deze jongens dus ook echt luisterden en benieuwd waren naar onze ervaringen.

Dover – Nieuwpoort
29 August 2016 0:00

Vanochtend lag er een verrassing in de kuip. De buren van de Serenity, een First 31.7 uit Nieuwpoort, hebben een redelijk recente C30 Imray kaart voor ons achtergelaten, zodat we de overkant veilig kunnen vinden! Handig, want hier staan ook de aanbevolen oversteekroutes op!

Om 07.30 uur gooien we los van de steiger. Even wachten tot er twee ferries zijn vertrokken en dan krijgen wij ook toestemming om de haven van Dover uit te varen. Het is een zeldzaam heldere dag, met een lekker noordenwindje. Om 10.00 uur zijn we het TSS al over. De VTSS (Voluntary Trafic Separation Scheme) van de ferries van en naar Dover, Calais en Duinkerken, hebben we aan de zuidkant van ons gelaten. Er is best veel verkeer en dan zie je toch weer het nut van AIS en het je keurig houden aan het haaks oversteken. De enige boot die een aanvaringsgevaar op kan leveren wijkt keurig uit en vaart achter ons langs.

We varen achter de Ruytingenbank langs, over het puntje van de Banc Smal – waar het 4 meter zou moeten zijn maar het in werkelijkheid 10 meter is – en steken de Nieuwpoortbank recht over. Daar klopt de diepte van 3.30 wel.

Het is hardstikke leuk om Nieuwpoort weer binnen te varen! Op de havenhoofden zijn de krabbenvangnetten er nog steeds, en daar wordt druk gebruik van gemaakt met dit mooie weer. Nieuw is een enorm reuzenrad. Ook nieuw zijn de ligplaatsen aan de bakboordzijde van de KYCN, waardoor er maar een heel smal strookje overblijft om binnen te varen. We krijgen een mooi ligplaatsje aan de K-steiger.

's Avonds mosselen eten bij de jachtclub. Daar hebben we ons nu al een hele tijd op verheugd. En ze waren heeeeeerlijk!

Gevaren 59 NM, totaalstand 70.205 NM.

Eastbourne - Dover
28 August 2016 0:00

Gezien de weersvoorspelling vertrekken we om 07.30 uur – met tij mee – richting Dover. Al snel zetten we 1 reef in het grootzeil. En als we de wolken die ons achterop komen eens bekijken, zetten we er gelijk maar een tweede bij. Niets te veel, want even later krijgen we rond de 25 knopen wind. Wel mee, maar dan nog, we hebben onze oude zeilen er nog op en die moeten we nog wel even heel zien te houden!

Bij Rye zijn er twee reddingsboten en een helicopter aan het zoeken naar een vermiste zwemmer. Nu vinden wij het weer niet zo lekker om te gaan zwemmen (18 tot 20 graden, windkracht 5 tot 6 en hoge golven), en afgelopen week zijn er 5 (!) zwemmers een eindje verder noord (bij Folkestone) verdronken doordat zij in een muistroom terecht kwamen, maar goed. We weten niet hoe het afloopt maar de wind is richting de kust dus wellicht is de zwemmer gewoon ergens anders op het kiezelstrand terecht gekomen. Dat hopen we dan maar.

Bij Dungeness krijgen we nog een beetje extra wind, de teller geeft regelmatig rond de 30 knopen aan, dus doen we er nog maar een reefje bij. En een mijl of 6 voor Dover doen we het grootzeil helemaal weg. Jongens, wat kan het hier waaien! Maximum wind die de meter aangeeft is 35 knopen ware wind.

We waren bijna vergeten hoe de zee zich bij Dover opbouwt. Nu weten we dat weer. Het is wel even opletten! Maar alles gaat goed en nadat er een ferry is binnengevaren en een is uitgevaren, mogen wij ook door de Westelijke ingang naar binnen.

In de haven zijn er geen golven maar de wind fluit rond onze oren! Nog een beetje extra wind dat hier van de krijtrotsen af komt stormen.

In Dover Marina is plek zat, we meren af in de getijdenhaven, want morgenochtend gaan we weer verder. Dat is de enige dag van de week dat er nog iets van wind wordt voorspeld. Het mag wel iets minder zijn dan vandaag....

Er is een groot bouwproject aan de gang in Dover, om de Westelijke haven helemaal te veranderen. Met geld van de EEG. Ze zijn al begonnen. We zijn benieuwd of dat nu nog doorgaat (met de Brexit en zo).

Gevaren 46 NM, totaalstand 70.150 NM.